Vacature
Gesponsord

Werken bij Het Netwerkcentrum: ‘Alles gaat hier een paar tandjes sneller’

Het Netwerkcentrum zoekt nieuwe medewerkers. Hoe is het om voor Het Netwerkcentrum te werken? ‘Alles gaat hier een paar tandjes sneller dan in mijn vorige baan’, zegt Cindy Gielkens. ‘We hebben de drive om ervoor te gaan’, zegt haar collega Jelle Meijer. ‘Ik houd daarvan.’

Het Netwerkcentrum is een trainings- en adviesbureau voor crisismanagement. Jelle Meijer werkt hier nu 8,5 jaar. “Ik heb psychologie en bestuurskunde gestudeerd met een verdieping in veiligheid, trainen en coachen”, vertelt hij. “Tijdens mijn opleiding merkte ik hoe leuk ik trainen en coachen vond. Ik wilde graag voor groepen staan. Daarom heb ik bij Het Netwerkcentrum gesolliciteerd.”

Jelle Meijer werkt nu 8,5 jaar voor Het Netwerkcentrum en hij voelt zich hier nog steeds als een vis in het water

Hij werd aangenomen en voelt zich nog altijd als een vis in het water in dit vak en in het werken voor Het Netwerkcentrum. “Ik vind het heerlijk om veel op pad te zijn en geen dag is hetzelfde. Zelfs als je een training vaker geeft, blijft het werk afwisselend. Elke groep is weer anders, er is een andere dynamiek en je krijgt andere vragen. Ook het vak crisismanagement is interessant. Je krijgt met veel verschillende elementen te maken zoals sociologie, organisatiekunde, communicatie en psychologie. In crisismanagement komt alles samen. Bovendien creëren we maatschappelijke meerwaarde door (publieke) organisaties weerbaarder te maken.”

Roer omgegooid
Cindy Gielkens werkt sinds februari voor Het Netwerkcentrum. Zij werkte hiervoor 25 jaar voor de GGD, onder andere als Gezondheidskundig Adviseur Gevaarlijke Stoffen (GAGS). “Ik merkte dat ik vakinhoudelijk niet meer kon doorgroeien en ik kreeg de meeste energie van het staan voor groepen. Toen ik de advertentie van Het Netwerkcentrum zag staan, begon het te kriebelen en na een drietal goede gesprekken heb ik besloten om het roer om te gooien en de overstap te maken.”

Cindy Gielkens werkt sinds februari voor Het Netwerkcentrum. 'Het is leuk dat anderen kunnen leren van mijn ervaringen uit de praktijk'

Cindy draait nu veel mee met collega’s om zo het trainingsvak in de vingers te krijgen. “Ik heb bijvoorbeeld al veel geleerd van Bart Klijnsma. Hij is een zeer ervaren trainer en ik vind het interessant om te zien hoe hij zijn trainingsskills inzet. Hij leert me het trainingsvak zodat ik het op mijn eigen manier kan toepassen.”

Praktijkervaring delen
Ze vindt het bovendien mooi dat ze mensen vooruit kan helpen met de ervaring die ze de afgelopen jaren heeft opgedaan bij de GGD. “Ik kan voorbeelden uit de praktijk geven en vertellen wat ik zelf heb meegemaakt. Het is leuk dat anderen daarvan kunnen leren.”

Marc Eggermont werkt in de flexibele schil van Het Netwerkcentrum. 'De trainingen houden mijzelf ook scherp.'

Marc Eggermont heeft dezelfde ervaring. Hij werkt al sinds 2008 in de flexibele schil van Het Netwerkcentrum. Daarnaast werkt hij als OvDG bij de GHOR en als ambulancechauffeur voor de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord. “Het is leuk om mijn ervaringen met anderen te kunnen delen. Bovendien houden de trainingen mijzelf ook scherp. In ons dagelijkse werk maken we weinig GRIP-opschalingen mee, maar we moeten er wel op voorbereid zijn. Door trainingen te geven, houd ik mijn eigen kennis ook up-to-date.”

Tandje sneller
Cindy merkt wel dat er een verschil is tussen werken voor de overheid of voor een commerciële organisatie. “Ik dacht altijd dat ik voor de GGD hard werkte. Maar hier gaat alles nog een paar tandjes sneller. Het is minder bureaucratisch en er wordt minder vergaderd. Er wordt van je verwacht dat je er gewoon voor gaat.”

Nieuwe medewerkers leren veel van ervaren trainers, zoals Bart Klijnsma. 'Hij leert me het vak zodat ik het op mijn eigen manier kan toepassen', vertelt Cindy.

Jelle herkent dat. “Het is zeker hard werken. Dat komt vooral omdat we allemaal dezelfde drive hebben. We willen de schouders eronder zetten en ervoor gaan. Ik ben het niet anders gewend en ik houd daarvan. Bovendien is het ‘geven en nemen’. In het voor- en het najaar is het erg druk en moeten we veel overuren draaien. In de zomer gaan de meeste opdrachtgevers op vakantie en kunnen we zelf ook gas terug nemen.”

Veel autonomie
Jelle vindt het daarnaast fijn dat het een baan is met veel autonomie. “We hebben allemaal onze eigen opdrachtgevers en we weten wat we moeten doen. Er wordt flexibiliteit van ons verwacht, maar we krijgen ook de vrijheid om het op onze eigen manier in te delen. Ik heb bijvoorbeeld een periode veel ’s avonds gewerkt, zodat ik overdag bij mijn dochter kon zijn.”

'Het is een baan met veel autonomie'

Marc vertelt dat er ook in de flexibele schil veel flexibiliteit van hem wordt verwacht. “De planning wordt altijd ruim van tevoren met ons gedeeld. Dus in grote lijnen weten we waar we aan toe zijn. Maar in de praktijk loopt het soms anders dan vooraf gedacht. Dan vraagt een opdrachtgever bijvoorbeeld op het laatste moment of er nog een extra waarnemer bij kan. Er wordt dan in de flexibele schil rondgevraagd wie er kan bijspringen.”

Hij vindt het prettig dat alles bij Het Netwerkcentrum altijd tot in de puntjes geregeld is. “Ik hoef zelf nauwelijks meer iets voor te bereiden. Daardoor kan ik me volledig focussen op mijn rol in de training of de oefening.”

Familiegevoel
Cindy zegt dat ook de kleinschaligheid haar aanspreekt. “We zijn met een klein clubje mensen en het voelt alsof ik een onderdeel van de familie ben geworden. We hebben allemaal een goede klik met elkaar en er is ook aandacht voor het thuisfront. In een grote organisatie vraag je natuurlijk ook aan je collega’s hoe het met hen gaat. Maar het contact is daar minder laagdrempelig dan hier.”

'Het is leuk om mensen vooruit te helpen'

En het geeft haar een goed gevoel dat ze werk doet waar ze mensen mee vooruit kan helpen. “We zijn 3 maanden geleden bijvoorbeeld met een nieuwe groep functionarissen gestart. In het begin kwamen zij wat onzeker over. Je ziet hen tijdens de training groeien. In een korte tijd zetten zij grote stappen vooruit.” Marc: “En het is mooi als organisaties je keer op keer weer terugvragen. Dat geeft voldoening, want dat betekent dat ze zeer tevreden zijn geweest.”

Kansen genoeg
Tot slot vertelt Jelle dat hij verwacht dat hij ook de komende jaren nog veel kansen krijgt om zich verder door te ontwikkelen. “Ik geef nu veel korte trainingen en draai meestal korte projecten. De laatste jaren heb ik de kans gekregen om ook grote projecten op te pakken en interim klussen te doen. Tijdens de coronacrisis werd ik bijvoorbeeld gedetacheerd aan de veiligheidsregio Flevoland. Ik heb toen samen met een collega Covid-units opgezet. Het was tof om alle crisismanagementlessen en – vaardigheden die ik uit de trainingen ken in de praktijk te brengen.

En de afgelopen 2 jaar mocht ik de post-hbo-opleiding adviseur crisisbeheersing zorginstellingen opzetten. Daarbij kreeg ik met elementen te maken die nieuw voor mij waren, zoals de accreditatie van de opleiding en de onderwijskundige opbouw. Ik vind het gaaf dat er telkens weer nieuwe, mooie projecten op mijn pad komen. Dat houdt het werk leuk en uitdagend, ook voor de komende jaren.”

Spreken deze verhalen je aan en wil je ook graag voor Het Netwerkcentrum werken? Neem dan contact op met Mary Haagsma, telefoonnummer 06 24668516. Of klik op deze link voor meer informatie over de vacature.

19 juni 2023